Te Anau - Milford Sound, 9 Dec.

9 december 2022 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Vandaag staat de excursie naar Milford Sound op het programma, onderdeel uitmaken van Fjordland National Park. Fjordland National Park is het grootste nationale park van NZ en staat op de UNESCO werelderfgoed lijst. Het park staat bekend om de fjorden en de vele watervallen, waarvan Milford Sound een van de bekendste is. Milford Sound behoort tot de natste gebieden op aarde met gemiddeld 200 regendagen per jaar. En ook wij treffen een regendag! Maar om er te komen moeten we eerst weer 2 uur met de bus reizen, slingerend door de bochten in de bergen en in de stortregen. De locale chauffeur houdt een flink tempo aan waartegen mijn maag in opstand komt. Behoorlijk misselijk kom ik in Milford Sound aan. Even bijkomen voordat ik op de boot stap voor een vaartocht door het fjord met spectaculaire hoogte verschillen en mischien wel meer dan 100 watervallen. Helaas is het zicht door de regen en de laaghangende bewolking beperkt, maar het geeft ook weer een bijzondere en mystieke sfeer. Dit keer geen spectaculaire vergezichten maar "50 shades of grey". De vaartocht gaat 2 uur lang door het fjord met op het einde de opening naar de Tasman zee. Een opening waar kapitein Cook destijds 3 x langs is gevaren maar nooit heeft kunnen ontdekken.

Ondanks het slechte weer, toch weer een bijzondere ervaring. NZ blijft verassen!