Rotorua - Tongariro, 27 nov.

27 november 2022 - Napier, Nieuw-Zeeland

We laten Rotorua al weer vroeg achter ons op weg naar de vulkanen van Tongariro National Park. Maar eerst bezoeken we nog het geothermische park Waiotapu wat "heilige wateren" betekent. Via een wandelpad komen we langs vulkanische bronnen en door zwavel gekleurde grond en poelen. De zwaveldampen die uit de grond komen zorgen ervoor dat er constant een "rotte eieren" lucht hangt. Het beneemt je de adem. Even verder spuit geiser Lady Knox meters hoog water uit de grond. De geiser is normaal 1 x per 17 tot 24 uur actief, maar wordt een handje geholpen om voor de bezoekers op commando te spuiten. Het doet wel nep aan en is puur een toeristische attractie geworden met tribune en al. Dit in tegenstelling tot de modderpoelen die door warmte ophoping onder de grond spontaan bubbelen en van tijd tot tijd modder ophoog spuiten. Een wonderlijk natuurverschijnsel.

Na een korte busrit komen we bij de Waikato rivier, de langste rivier van NZ en die van Zuid naar Noord stroomt. Hier maken we een boottocht naar de in de rivier gelegen Huka waterval. Wat een natuurgeweld! De boot vaart tot onder bij de waterval. (Zie video) Weer terug bij de bus worden de sluizen in de Waikato rivier opengezet en stort het water naar beneden de rotsachtige canyon in. Ook weer een spectaculair gezicht. (zie video) Wat heeft NZ toch veel verschillende natuur te bieden. Je moet er even een reis voor ondernemen, maar dan krijg je ook wat!

Na al het natuurgeweld gaat de busreis verder naar eindbestemming Tongariro National Park. Hier staat voor morgen (afhankelijk van de weersomstandigheden) de Tongariro tracking op het programma. Een 19 km. lange tracking naar de top van 1 van de 3 vulkanen.

1. Gonnie:
    29 november 2022
    Wawhhhh... wat een mooie kleuren. En de natuur is zo divers.
    Iedere keer worden we weer verrast door het mooie Nieuw Zeeland.
    Lekker genieten, Christa.