Greymouth, 4 dec.

4 december 2022 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

We gaan ons weer verplaatsen, van Nelson aan de oostkust naar Greymouth aan de westkust. Helaas moeten we een stel achterlaten die vanwege een positieve coronatest 8 dagen in quarantaine moeten. Het advies van de reisleidster is dan ook "niet testen bij een hoestje of kuchje als je je verder niet ziek voelt". Dit keer wordt de busreis onderbroken door 2 excursies, maar eerst moeten we de bergen weer oversteken. De natuur is weer overweldigend mooi maar wat zijn de afstanden hier groot! Na 4 uur in de bus zitten maken we een stop voor een mooie kustwandeling aan de Abel Tasman zee. Weer mooie foto's kunnen maken van de grillige kustlijn. En dankzij medereizigster Angela heb ik ook mooie foto's van de zeehonden. (Helaas was de lens van mijn fototoestel niet sterk genoeg om de zeehonden op de rotsen goed vast te leggen). Dus dankjewel Angela! Na een stop van 1,5 uur moeten we weer verder naar de Pancake Rocks. Een rotsformatie in zee die door erosie en aantasting van de zee lijkt op opgestapelde pannekoeken. De zee slaat hier met zoveel kracht op de rotsen dat ik het zelfs een beetje beangstigend vind. Wat een natuurgeweld!

We maken in Greymouth nog een supermarkt stop en rijden dan naar ons motel. Vanavond een gezamenlijk maaltijd met de groep en dan hebben we verder een rustige avond voor de boeg.