Frans Josef - Wanaka, 6 dec.

6 december 2022 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Degene die voor de helikoptervlucht hebben gekozen krijgen vanmorgen een herkansing. We staan op met een zonnetje en zicht op de bergen die we gisteren bij aankomst niet konden zien. Ik ben inmiddels snotverkouden maar voel me verder niet ziek. De coronatest blijft ongebruikt in het koffer 🙂. Met wat hoest tabletten van de locale pharmacie, extra zakdoeken, drop en extra water moet ik de reis toch uit kunnen zitten. Als de 6 groepsleden van de helikoptervlucht terug zijn gaat de reis vandaag naar Wanaka. Weer een flinke busreis met de nodige stops. We rijden eerst naar een uitkijkpunt op de Fox gletsjer waarna verder over de Heritage Highway door de bergen, langs blauwe meren, rivieren en rotsachtige rivierbeddingen en watervallen. Helaas bekijken we al dit moois vanuit de bus 😞. Ik voel me net een Japanner, bus uit / foto maken, bus in / en weer verder. Gelukkig morgen geen reisdag maar weer ruimte voor een wandeling naar eigen invulling.

Onderweg passeren we nog een soort van geografische grens. Stroomde de rivieren eerst van Oost naar West, vanaf hier stroomt het van West naar Oost. Ook de begroeiing is meteen anders. Geen subtropische begroeiing meer maar rotsachtige bergen. Volgens de reisleidster komt dat doordat er hier beduidend minder regen valt. We rijden Wanaka in iedergeval zonnig binnen en met een heerlijke temperatuur. Korte broek en hemdje aan en lets go!