Frans Josef, 5 dec

5 december 2022 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Na 1 dag/nacht Greymouth gaat de reis vandaag verder naar Frans Josef. Een plaatsje helemaal gericht op het aanbieden van tracks en helicopter vluchten naar de Frans Josef gletsjer en de Fox gletsjer. Maar eerst maken we onderweg een stop bij een Jade werkplaats waar ze het groene gesteente (dat voor de Maori heilig gesteente is) verwerken tot sieraden en gebruiksvoorwerpen. Het verwerken van Jade is een handmatig en bewerkelijk proces, wat je dan ook terug ziet in de prijs. Nog even een kopje koffie/thee drinken en we gaan weer verder. Als zo vaak verandert het weer onderweg en begint het te regenen. Er hangen dikke wolken boven de bergen waardoor het excursieprogramma (een helicopter vlucht over de gletsjers) wordt afgelast. Hopelijk morgenvroeg een nieuwe kans voor diegene die dat willen. Als alternatief wordt er gezamelijk naar een uitkijkpunt gelopen, maar omdat het smeltproces van de gletsjer door de opwarming van de aarde zo snel toeneemt, zien we alleen de bedding waar de gletsjer zich vroeger bevond. Wat overblijft zijn meegevoerde stenen en ijskoud smeltwater. We hebben nog wat tijd over en ik besluit het Kiwi huis te bezoeken. Een mooi Natuurmuseum waar ik een echte Kiwi kan zien en waar het proces van de gletsjers goed in beeld wordt gebracht. Niet een groot museum maar prachtig verzorgt en opgesteld.

De dag wordt vandaag afgesloten met gezamenlijk pizza eten. Gezellig en lekker!

1. Gonnie:
    5 december 2022
    De welbekende Frans Jozef gletsjer. Hij moet heel indrukwekkend zijn.
    Weer iets afstrepen op de bucketlist.
  2. Johan:
    5 december 2022
    Veel vogels met naam Apteryx (de Kiwi's).
    Prachtige gletsjer ...